Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32a98n 60R38á21ž 1809333914720

Ať přemýšlím, jak přemýšlím, ne a ne přijít na jediný klad, který současná podoba EU přináší někomu jinému než poslancům euparlamentu, jejich asistentům a poradcům, ale i byrokratům z Evropské komise a 34 tisícům členů obslužného personálu.

Zákazy fotografování, předpisy pro záchody, vodovodní kohoutky a žárovky, jsou prkoniny proti nerozhodnosti při řešení jakýchkoliv problémů. Od Řecka až po uprchlíky.

+1/0
24.6.2015 21:30

D18a14n50a 53T50e47n48z39l22e66r 5260102165883

To s tím domem je náhodou skvělá věc. Představme si na chvíli, že schválí, že se ruší svoboda panoramatu. Mám dům. Dům navrhl architekt. Projekt mi prodal v rámci stavby domu. Komu patří práva na zpeněžení fotky domu? Mě nebo architektovi? Komu patří v případě, že nemám v kupní smlouvě jasně udáno, jestli na mě převádí práva exkluzivní nebo neexkluzivní? (a troufnu si říct, že to ve smlouvách nemá nikdo, což bude trochu problém, podobné úpravy se už v minulosti v copyrightu dělaly i zpětně)

No, dejme tomu, že právo má architekt (autorské a pro zpeněžení) i já (pro zpeněžení, jsem vlastník domu). Architekt stejný projekt prodá někomu jinému. Kdo pak má práva na speciálním vzhledu domu? OK, 1) architekt... 2) já... 3) další vlastníci stejných projektů. 

Ten chudák, co si chce vyfotit můj dům, protože se mu líbí strom před ním a chce to dát na facebook, tedy musí: 1) zazvonit u mě, jestli mi to nevadí... 2) vyhledat architekta a zaplatit za svolení... 3) vyhledat všechny ostatní vlastníky podobné nemovitosti... ? 

Jiný případ: jsem malíř. Chci namalovat ulici, ve které je patnáct malebných domků. Chci to udělat podle fotky. Musím si tedy obstarat fotku, která byla vyfocena před ustanovením zákazu svobody panoramatu. Protože moje dílo ale vzniká teď, je mi to stejně houby platné, protože na obraz se bude vztahovat zákaz zpeněžení. Než bych běhala, zjišťovala zvoněním na zvonky, jestli dané domy mají náhodou status "díla" a sháněla rok podpisy, že si tu ulici smím namalovat, nechám "si něco napadnout". Musím obraz datovat zpátky až do doby, na kterou se zpětně tahle pišišvorka nebude vztahovat. Dejme tomu, že to tedy bude stejné jako u ostatních druhů copyrightu, 70 let. Budu datovat svoje obrazy do třicátých let minulého století. :-)

0/0
24.6.2015 21:12
Foto

J41i46r28k54a 66V77a25n91o73u16r47e35k 6257304568950

Pisete nesmysly .. a to pomijim, ze ani vy ani ja jsme zminovanou upravu nevideli ... Chapu, ze nekteri maji pocit, ze je potreba sirit nenavist vuci Bruselu, ale proboha delejte to logicky .. aspon trochu ;-(;-(

0/0
24.6.2015 19:43
Foto

N22i29k17o27l 53S47y92r83o93v56á43t94k35o19v87á 5465967499469

No nějak se OSA a spol. napakovat ještě víc musí. Kdo asi bude ty autory zastupovat? Přece musí být nějaká slušná databáze a nebudou se otravovat s každou jednotlivou žádostí ;-O A OSA je logické řešení - už tu je a ví jak v tom chodit. Taky pan Svoboda pro OSA pracoval !!

+1/0
24.6.2015 15:52

J18a89r12o64s37l97a84v 47H60e90j92n28a 4277961759

Jasně.

Svět se v rektum obrací; s EU  čele.

+4/0
24.6.2015 12:41

M18a13r32t57i64n 86S38t93r19a71k31a 8837128957550

No, já sice uznávám, že EU občas plodí nesmysly, ale v tomhle případě se jí musím zastat. Když jsem si včera přečetl ten poplašný článek na novinkách, taky jsem zíral jak puk. Říkal jsem si, že tohle nemůže myslet vážně ani EP. Jal jsem se tedy hledat relevantní dokumentaci přímo na stránkách EP a ono to skutečně není tak horké jak se zdá. Je to asi tak - tahle causa je pouze malou částí velké iniciativy za změnu zákonů pro copywright, která má za cíl sjednotit legislativu v členských státech, které k tématu přistupují rozdílně. Jako celek je ta změna pozitivně přijímaná např. i europoslanci za Piráty, a ačkoliv jí nemůžu posoudit, tak znalý opravdu nejsem, tak z toho lze usuzovat, že to nebude žádná katastrofa. Jedna z poslankyň za Piráty - Julia Reda (která také tu změnu jako celek víceméně chválí) - upozornila ale na svém blogu na několik sporných míst, které by mohly potenciálně způsobit problémy. To o čem se tady vede diskuse je součástí dodatku č. 421, ve kterém je formulace: "...commercial use of photographs, video footage or other images of works which are permanently located in physical public places should always be subject to prior authorisation from the authors or any proxy acting for them." Tady je nutné upozornit, že se jedná o pouhé doporučení výboru, které NENÍ návrhem jakéhokoliv právně závazného textu, k tomu je ještě velmi, velmi daleká cesta přes další instituce. Současně je součástí každé verze tohoto doporučení i poznámka o nutnosti vytvoření seznamu výjimek, a u této poznámky jsou vždy explicitně zmíněny budovy a sochy (např. dokument 2014/2256(INI)): "právní předpisy v oblasti autorského práva mohou být praktické a spravedlivé pouze v případě, že zobrazování veřejných budov a soch bude vyňato z ochrany autorského práva, aby tak každodenní činnosti

online nebyly bezdůvodně zatěžovány. Provedení „výjimky o panoramatu“ uvedené ve směrnici o ... (pokračování)

0/0
24.6.2015 12:32

M36a64r37t48i42n 96S73t67r26a33k34a 8297958177840

informační společnosti, která se v různých členských státech krajně rozcházejí, ukazují, že je zapotřebí, aby existovalo celoevropské a široce vymezené právo uživatele zobrazovat a předávat díla, která jsou trvale umístěna na veřejných místech." Jakékoliv další těleso, které se bude problémem zabývat (tj. EP jako celek a EK při přípravě právně relevantního návrhu a znovu EP, který jej bude schvalovat - stejně jako následně parlamenty členských států, toto budou brát v potaz. Takže - je dobře, že se o tom mluví, ale nejedná se o žádný pokus euro-úředníků "utahovat šrouby" tímto nesmyslným způsobem. Jde spíš o nedorozumění a spornou formulaci, které bude lehké vysvětlit a případně poupravit. Znovu upozorňuji, že se jedná o dokument, který má tvořit základ pro tvorbu skutečné právní normy, nikoliv normu samu, ta se bude teprve tvořit. A jednoznačně je už tady uvedeno, že to, o čem novinky píšou jako o snaze EP, je přesně naopak. Budovy a sochy MAJÍ být z jakéhokoliv omezování vyjmuty. Takže suma sumárum - novinky.cz a jiná evropská média upozorňují na nevhodnou formulaci (což je naprosto správně a dobře, jen o tom mluvme), ale upozorňují na ní naprosto nevhodným způsobem, který ve čtenářích vzbuzuje zcela mylné pocity místo toho, aby byli objektivně informováni. A to je špatně. Takhle média fungovat nesmí...

+2/0
24.6.2015 12:41
Foto

V53á21c46l69a32v 59K52a86r76e24š 5336875160191

Dovolim si dotaz (ktery jsem take explicitne zminil v clanku) - jaky problem tedy vybor pan Svobody resi ?

A druha otazka ... pokud neni svoboda paronamatu v CR momentalne v ohrozeni, na zaklade ceho je dnes omezeno fotografovani na Karlove moste ?

0/0
24.6.2015 12:48

M11a42r57t97i27n 92S29t60r11a72k50a 8887168247720

Já bych řekl, že řeší fakt, že v době otevřených hranic a kyberprostoru bez hranic tu existuje 28 způsobů jak nahlížet na problém ochrany autorských práv. Mě přijde snaha o určité sjednocení celkem logická. To je dle mého obecný problém - instituce EU často narážejí na nepochopení občanů, protože těm se zdá, že se řeší něco co normálně funguje. Ano, funguje, ale v rámci jednoho státu. Pokud ale lidi současně požadují volnost pohybu osob, zboží, věci jako rušení roamingu, neomezovanou spolupráci národních institucí, spolků apod. pak by měli chápat, že je potřeba na spoustu věcí nahlížet zvrchu, z pohledu celé EU, nikoliv z pohledu konkrétního členského státu. Pokud národní normu o 10ti stránkách nahradí evropská norma o 30ti stranách, je to její "zesložitění"? Z pohledu jednoho státu ano, ale mi tu přece měli těch 10ti stránkových norem 28, takže srovnáváme těch 30 stran s původními deseti nebo spíš s 280ti? No a co se týká toho Karlova mostu, tak to nemám tušení. Je to aktivita radnice Prahy 1, nemýlím-li se. Jestli na to má nebo nemá právo, netuším. Ale tam přece nejde o focení Karlova mostu, ten si můžete fotit jak chcete, jen musíte stát někde jinde než na něm. Je to myslím o něčem jiném. Ale k tomu jsem si žádné info nehledal, takže k tomu moc co říct nemám...

+1/0
24.6.2015 13:00

M21a74r91t33i86n 21S78t95r34a80k31a 8487588287470

A ještě doplněk, tohle je mapka z blogu zmíněné poslankyně, která ukazuje kolik je v EU přístupů k diskutované "svobodě panoramatu". Jak vidíte, jestli jste si na FB vyvěsil fotku jak pózujete na Eiffelce, tak můžete mít teoretcky problém asi už teď: https://juliareda.eu/wp-content/uploads/2015/06/Freedom_of_Panorama_in_Europe_NC.svg_-280x300.png

+1/0
24.6.2015 13:04
Foto

J98i49ř74í 49S32t14r73a28t32i65l 4953468955722

Tendence postupně vytvořit pro "zjednodušení" jednotné právo pro všechny země EU ve všech oblastech tu evidentně probíhá. Krůček po krůčku. Šrouby se pomalu utahují a zkouší se v jednotlivých oblastech, kam až to bude možné. Mentální rozdíly mezi národy států jsou přitom často dosti značné, třeba Germáni a Slované. Napětí v každém případě roste. O tom je nutné také stále hovořit, o možnosti erupce a krachu systému.

+2/0
24.6.2015 13:47

M58a56r67t28i98n 65S45t36r62a34k86a 8617838397600

Nevím jestli je na místě mluvit o "utahování šroubů", jistě, existují tu různé názory na hloubku a rychlost integrace (která je realizována právě tvorbou jednotného právního rámce) ale to je celkem logické a nevidím na tom, nic špatného. Jsou jistě oblasti, kde je tato unifikace vítané, jsou oblasti, kde je vhodná méně. Nic proti, souhlasím. Jen bych nevedl dělící čáry mezi Germány a Slovany", to je asi trochu překonaný relikt staletí dávno minulých. S tím, že je zde určitá krize EU a jejího vnímání taky souhlasím, je to určitě důležité téma a je třeba o něm mluvit. Ale to je právě ono - mluvit věcně a objektivně, nikoliv tak jako v tomto případě, kdy novinky zcela bulvárně píšou: "Chystá se však evropská úprava zákona, která zakáže jakoukoli publikaci snímků budovy bez souhlasu architekta." To je prostě lež (jinak to nazvat nelze), která tuto potřebnou diskusi dusí.

+2/0
24.6.2015 14:05
Foto

J28i53ř53í 20S77t68r75a70t83i57l 4753738785282

Překonaný relikt staletí, myslí vám to vůbec trošku? Tyto mentální rozdíly se právě snaží překonat jednotný umělý evropský centralistický právní systém. Jen tak dál!

0/0
24.6.2015 14:25

M74a40r53t59i95n 68S45t93r84a34k40a 8847258197240

Určité "mentální" rozdíly nezpochybňuji, jen říkám, že dělící čára nevede mezi "Slovany" a "Germány" (mimochodem, mohu poprosit o definici "Germána" a "Slovana"?).

+1/−1
24.6.2015 14:30
Foto

J31i78ř59í 63S49t62r89a35t62i47l 4963848775482

Míšení tady vždycky bylo a je, ale třeba u nás, čím dál víc na východ, tak toho západu ubývá. A Češi a Němci, to je dost velký mentální rozdíl. Když jsem byl v Německu, tak jsem to sakramentsky pociťoval. Jsou ale i kosmopolité. O definici Germána a Slovana se tady snažit nebudu, inteligentní člověk ví, o čem tady je řeč.

0/0
24.6.2015 14:48

M53a68r21t85i39n 93S87t92r76a58k97a 8747138437390

Vidíte, a přesně proto jsem po Vás tu definici chtěl - nejprve mluvíte o míšení, tedy o genetické podstatě etnicity a pak přepnete do poznámek o "mentálních", čili čistě kulturních rozdílech. V obou případech jde ale o subjektivní vnímání problému, kde udělat tu hranici - je to nějaká specifická sekvence DNA? Nebo určitý konkrétní vzorec chování? Pokud ano, pak je místě jeho definice. Pokud ne, pak je to zcela abstraktní pojem, který bude každý vnímat úplně jinak a na tom opravdu nelze nic moc stavět.

+2/−1
24.6.2015 14:55
Foto

J87i98ř19í 22S30t31r67a50t20i40l 4313888615142

Mentální rozdly nejsou čistě kulturní, to je celkové vnímání věcí reality. Ano jde tady o složitý typ DNA člověka a jeho typu či rasy. Germán, Slovan, Arab, Asiat, Afričan atd. A mezi nimi spousta podtypů, podras či meziras.

0/0
24.6.2015 15:41
Foto

J15i37ř56í 59S63t89r45a47t18i65l 4203488285442

Tu definici DNA vám nedám já, ale odborníci na tuto oblast genetiky. Rozdíly mentalit typického Němce, Angličana (Američana), Čecha či Rusa tu jsou dosti výrazné. Proto se např. nemůže západ domluvit s Ruskem (to není jen Putin). Jsou to národnostní odlišnosti genetické podstaty.

0/0
25.6.2015 5:51
Foto

V29á75c49l53a77v 14K40a79r55e73š 5476275630161

Dik :-), ja se nedomnivam z je nutne neco takoveho resit v ramci jednoho statu a uz vubec ne v ramci EU.

Pokud je neco ve verejnem prostoru a mohu to volne videt, pak bych predpokladal ze to mohu zaznamenat a publikovat ...

+2/0
24.6.2015 14:19

M16a79r12t46i38n 39S85t22r60a66k46a 8327908697630

Rozhodně souhlasím. Ale jak je vidět, tak to nutné je, neboť ta "svoboda panoramatu" tak jak je u nás, a jak nám oběma přijde logická, všude není (dle mapky je to regulované např. i ve Francii nebo Itálii).

0/0
24.6.2015 14:28
Foto

V88l45a79d77i89m45í79r 60K74r25o24u85p51a 8307498791602

Pak by ale bylo rozumné, aby naše řešení "panoramatu" převzaly ostatní členské státy, a ne my to jejich, na hlavu postavené, založené na zákazech. Nezdá se Vám to logické...?

+2/0
24.6.2015 14:32

M52a16r18t31i52n 59S80t81r22a38k15a 8857638417340

V zásadě souhlasím, mě jde primárně o ten článek, který publikovali novinky, neřešil jsem tady ten konkrétní návrh. Vadí mi, že o takové věci bylo informováno zcela zavádějícím způsobem. Co se týče toho konkrétního doporučení - jde o to, že co se týče nekomerčního využití, tak freedom of panorama skutečně bude implementováno v celé EU. To teď není. Do jisté míry tedy "náš koncept" skutečně převáží.

+2/0
24.6.2015 14:44

D62a88n20a 93T86e52n48z90l30e38r 5800962585773

Však ona to taky chtěla. Na svých stránkách si stěžuje, že EP se místo povolení svobody panoramatu ve všech zemích EU, rozhodl hlasovat o tom, že nám všem svobodu panoramatu sebere. 

https://juliareda.eu/2015/06/panoramafreiheit-in-gefahr/

Zároveň apeluje na všechny voliče, aby svým poslancům dali najevo, že se to má odmítnout.

0/0
24.6.2015 17:37

M42a16r52t45i92n 72S19t87r51a60k40a 8937238587210

copyright, nikoliv copywright :-/

0/0
24.6.2015 12:42

L26u70m63í31r 37V43i12t38h29a 2507787556572

"Jen pro připomenutí ... kolik bylo trestních stíhání za sdílení filmových děl, kde "pachatel" také neměl žádný profit ?"

Mícháte jablka a hrušky. Film je dílo, které se zhodnocuje tím, že si konzument platí za jeho shlédnutí. Čili pokud pověsíte film na net, připravujete jeho tvůrce o právo své dílo prodat. Zatímco budova se zhodnocuje tím, že ji uživatel zakoupí k užívání. Tím, že ji někdo vyfotí, nijak nebrání uživateli budovu užívat ani architektovi požadovat poplatek za její navržení. O to nesmyslnější celý návrh je. pokud bych chtěl být stejně absurdní, žádal bych po architektovi )potažmo uživateli), aby zajistil, že se na tu jeho budovu nebudu muset dívat, nebo že mi nebudebránit ve výhledu na jiné objekty. EURv

0/0
24.6.2015 12:05
Foto

V39á87c46l16a45v 87K49a29r27e44š 5136115390481

Pardon, ale to jsem nikdy nezpochybnil ... pan Svoboda rika, za tam kde nema autor z poruseni prav profit neni duvod nekoho stihat.

A to jak vime neni pravda.

0/0
24.6.2015 12:44

M40a97r76t25i87n26a 63F86r35a52n76z17o97v86á 1572230561552

Díky, velmi dobře jste to shrnul, včera jsem já + 2 blogerky psaly na stejné téma, váš blog je zatím nejlepší! Pocit "utahující se smyčky" nebo "pomalu vařené žáby" už má čím dále více lidí! Karma samozřejměR^

+5/−1
24.6.2015 11:49
Foto

J65i72ř98í 11S40t22r58a20t57i80l 4773408655542

Mohou blogeři dávat fotky domů či jiné architektury sem na blog, byť nekomerčně? Ale profituje tu server blogiDnes se svými reklamami, ze kterých žije. Takže to postihne ty, kteří sem dávají fotky?

0/0
24.6.2015 9:46

M21i54l85o74š 42D25v36o77ř49á41č10e88k 2925878420824

Dobry clanek.

+2/−1
24.6.2015 9:21

J55i28ř42í 71J87e80d38l81i27č98k84a 3321710510411

Když se to vezme do důsledků, může vadit i fotka pláže, parku a pod., protože i ty mohl navrhovat architekt.....

+4/0
24.6.2015 9:13

B49o77h44u90m71i18r 18M80a56l66ý 6722836657282

Obávám se že svolení projektanta nebude stačit. Na tom domě pracovali i jiní odborníci. Zedník, pokrývač, klempíř a uvnitř elektrikář instalatér a spousta jiných kteří by si mohli nárokovat nějaký ten poplateček už při každém vstupu do takového domu a jeho používání. Bez ohledu na to jak debilní to všechno je.

Hezký den

+4/0
24.6.2015 8:57

J84a92n26a 47N68o10v49o57t48n54á 4365322239323

Dle mého názoru - uměle vytvořený problém, který má odpoutat pozornost od jiných - palčivějších. Na chvíli třeba zapomeneme na imigranty...?

Je mi nanic z celé EU Rv

+10/0
24.6.2015 8:56
Foto

D10a75l58i43b57o69r 90B80a21r41t74o20š 5704610237869

Bohužel máte pravdu co  se týče zástupného problému. Ale nejde jen o EU, jde i o naše "vladaře". Jen se podívejte kolik zástupných problémů dává lidem Kalousek, když útočí na Babiše....a další.

Jde totiž jen a jen o způsob vládnutí. Ale bohužel to již netáhne a já tomu říkám AGONIE VLÁDNOUCÍ TŘÍDY. a TOU TRPÍME VŠICHNI.

+3/0
24.6.2015 9:48
Foto

J94i63ř89í 23S26t59r37a83t26i25l 4193358545432

Typické pro tápající a upadající instituci. Čím zmatenější a nesmyslnější zákony, tím blíže svému konci. Jednotná uniformita pro celou Evropu? Zoufalé! Každý národ je jiný a musí mít věci trošku jinak. Nemůžeme tady mít zákony např. jako v Německu. Je třeba mít také zdravý rozum, abychom si ze života neudělali peklo.

+8/0
24.6.2015 8:55
Foto

I25v22o 74C59i21l64i85c60h 1520892181234

Trefné R^

+3/−1
24.6.2015 8:46

J40i12ř60í 73J45i58r44o31u94d97e47k 8956179904494

R^Nic, než další ,,dobře" prolobovaný segment na trhu pro pofi vyděračeRv

+2/−1
24.6.2015 8:31

P14e98t42r 56Š26v30i98h76á88k 1582282701154

Super! Karma! R^

+2/0
24.6.2015 8:06



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.